Till innehåll på sidan
Lucia Horsch med blockflöjt
Nyhet

Lucie Horsch tar blockflöjten till nya höjder

Hem / Om oss / Nyheter / Lucie Horsch tar blockflöjten till nya höjder

Nu kommer hon äntligen till Sverige

Lucie Horsch

Lucie Horsch

Uppmärksammad och hyllad för sitt genuina och övertygande blockflöjtsspel. Avbokad på grund av pandemin för drygt ett år sedan, nu kommer Lucie Horsch, det unga stjärnskottet från Amsterdam, för första gången äntligen till Sverige och spelar med Uppsala Kammarorkester. Konserten Flöjter och fågelsång visar upp blockflöjtens stora spännvidd och mångsidighet.

– Jag bara älskar klangen av blockflöjten! Tonen är så vacker, så känslig. Kontakten med instrumentet är så direkt. Det är lite som att sjunga, förklarar Lucie Horsch när vi får en pratstund med henne.

Den 22-åriga holländskan har gjort en imponerande karriär, och har redan spelat med många framstående orkestrar världen över. Dessutom, som första blockflöjtist någonsin, har hon skrivit kontrakt med skivbolaget Decca, och släppt två skivor med barockmusik.

Över 500 fingersättningar

I Sverige är blockflöjten betraktat som ett nybörjarinstrument som man börjar med för att sedan gå vidare till andra instrument.

– Jag vet, säger Lucie, men man spelar inte bara barnmusik på blockflöjt, som många tycks tro. Instrumentet är överraskande variationsrikt och faktiskt undervärderat.

”Möjligheterna att uttrycka detaljer och valörer är i det närmaste oändliga. Jag upptäcker hela tiden nya saker.”

– Det finns 20 olika typer av blockflöjter och över 500 olika fingersättningar. Eftersom blockflöjten har öppna hål, kan man stänga hålen helt eller delvis, och på så sätt få fram en mängd olika effekter. Möjligheterna att uttrycka detaljer och valörer är i det närmaste oändliga. Jag upptäcker hela tiden nya saker, berättar hon entusiastiskt.

Förknippad med barockmusik

– Det är framförallt barockmusik man förknippar med blockflöjten, fortsätter hon. Bach, Vivaldi och Telemann skrev orkestermusik för instrumentet. Men med tiden blev orkestrarna större och större, och den lilla blockflöjten hade svårt att göra sig hörd. Det ledde till att andra typer av flöjter tog över och blockflöjten blev lite bortglömd. Men nu upplever jag att den fått något av en renässans. Det skrivs en hel del ny musik för instrumentet.

Född i en musikerfamilj

Till vardags varvar Lucie Horsch fortsatta studier på konservatoriet i Amsterdam med spelningar världen över. Född i en musikerfamilj, där båda föräldrarna är professionella cellister, har Lucie musiken i blodet.

– Musiken fanns överallt runt omkring mig när jag växte upp. När jag var fem år började jag spela blockflöjt och kände att det var min grej, mitt sätt att uttrycka mig.

Mystiken vid Ospedale della Pietà

I Uppsala kommer hon tillsammans med Uppsala Kammarorkester, under ledning av den estniske dirigenten Olari Elts, att spela både klassisk barockmusik och nutida musik. På programmet står bland annat Antonio Vivaldis Flautino Concerto RV 443, som antagligen är kompositörens mest kända verk för blockflöjt.

”Konserterna vid Ospedale della Pietà omgavs av en mystisk atmosfär. De kvinnliga musikerna var tvungna att spela bakom ett staket, dolda från publikens ögon.”

– Vad som alltid har fascinerat mig när det gäller Vivaldis flöjtkonserter, är att han skrev dem när han var lärare vid Ospedale della Pietà, ett kloster, barnhem och en musikskola i Venedig, där föräldralösa flickor kunde få gratis musikundervisning, berättar Lucie. Bland dessa flickor måste det ha funnits åtminstone en mycket begåvad blockflöjtist, som fick Vivaldi att skriva sina extremt virtuosa flöjtkonserter.

– Konserterna på Ospedale blev berömda, det har många vittnat om. De omgavs av en mystisk atmosfär, eftersom de kvinnliga musikerna var tvungna att spela bakom ett staket, dolda från publikens ögon.

­Växlar mellan fem olika typer av blockflöjter

Erkki-Sven Tüür, kompositör

Erkki-Sven Tüür

I Uppsala kommer Lucie även att framföra nutida musik av den estniske kompositören Erkki-Sven Tüür.

Whistles and whispers from Uluru från 2007, är ett modernt stämningsfullt verk med inslag av elektronik. Jag kommer under stycket att växla mellan fem olika typer av blockflöjter, från sopran till alt. Det är lite av en utmaning, men kul! Sammantaget tycker jag att programmet i Uppsala visar upp blockflöjtens stora spännvidd och mångsidighet.

Pandemin skapade flexibilitet

Från början var det planerat att Lucie skulle ha kommit till Uppsala i mars förra året, men pandemin kom emellan. De många konsertavbokningarna och tomrummet som uppstod i svallvågorna av pandemin har gjort henne mer flexibel än tidigare, menar hon. Ett sätt att hantera förändringarna var att fokusera energin på online-projekt eller enstaka livekonserter för en mindre publik.

– Ett annat resultat av förra årets tomhet, var att jag beslöt att fortsätta studera på konservatoriet i Amsterdam och jag kunde ta min kandidatexamen i piano. Jag ägnade också mycket tid åt att utveckla min röst, vilket är ett annat stort intresse jag har.

Att spela för publik är en passion

– Men framförallt har pandemin fått mig att inse att uppträda för en levande publik är verkligen något som driver mig. Det är där min passion finns, att tillsammans med publiken skapa unika musikaliska upplevelser. Nu ser jag verkligen fram emot att äntligen komma till Uppsala!

Lucie Horsch står på scen tillsammans med Uppsala Kammarorkester, på UKK torsdagen 30 september 2021. Läs om konserten och köp dina biljetter här.